Методична скарбничка

Комунікативна спрямованість навчання англійської мови в 5-6 класах як запорука реалізації змісту іншомовної освіти на рівні Державного стандарту

 

Соціально-економічні та культурні тенденції розвитку сучасного суспільства викликають необхідність навчання учнів іноземної мови як важливого засобу міжкультурного спілкування. Оволодіння іноземною мовою надає додаткові можливості для самореалізації особистості в сучасних умовах.

Програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів будуються на засадах загальнодидактичних принципів, враховують особливості методичної організації процесу навчання кожної мови окремо, а також навчальний досвід учнів у вивченні як і рідної мови. Пріоритетним є комунікативний підхід до навчання.

Навчальний матеріал, передбачений програмою, і процес навчання підпорядковуються досягненню практичних, освітніх, виховних і розвивальних цілей в їх єдності.

Цілі і методи навчання мають бути спрямовані на розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння (діалогічного і монологічного мовлення), читання, письма.

Головна мета навчання іноземної мови полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, яка дозволяла б їм здійснювати спілкування в усній та писемній формах у межах сфер і тем, визначених програмою.

Навчально-виховний процес здійснюється з опорою на такі теоретичні положенні (принципи).

1. Принцип комунікативної спрямованості навчання забезпечує таку організацію навчального процесу,  який веде до належного рівня практичного володіння  іноземною мовою в усній і писемній формах. Слід приділяти багато  уваги роботі учнів в парах, трійках та ланцюжком. Учням бажано давати “завдання контрольованого говоріння”, в яких вони навчаються починати розмову,  використовуючи ініціативну репліку, правильно і швидко реагувати на ініціативну репліку співрозмовника та підтримувати бесіду.   

2. Принципи ситуативності  та  тематичної  організації навчального матеріалу створюють умови для адекватної реалізації ідеї комунікативності. За змістом оволодіння мовою відбувається у межах тем, визначених програмою, а основною формою організації спілкування вважається мовленнєва ситуація. Спілкування дітей слід будувати відповідно до ситуацій наступних сфер спілкування:

*    соціально-побутова сфера спілкування (родина уподобання членів родини, їх професії, допомога старшим, сімейні традиції;

*    будинок і квартира, домашні обов’язки, уподобання; тварини;

*    освітня сфера: школа, розклад занять, навчальні предмети, розпорядок дня, канікули;

  1. Принцип діяльнісного характеру навчання, що передбачає цілеспрямоване оволодіння мовленнєвими діями з метою їх подальшого використання для розв’язання певних комунікативних завдань, забезпечуючи таким чином мовленнєву взаємодію учнів, характерну комунікативному підходу до навчання.

  2. Принцип соціокультурного спрямування навчального процесу, який забезпечується відповідними автентичними матеріалами (текстами, ілюстраціями тощо). У зміст навчання в 5-му класі входять також лінгвокраїнознавчі знання, навички й уміння, необхідні для спілкування з носіями мови, а також для розуміння автентичних текстів а саме:

а) знання учнями:

  • імен власних, назв міст;

  • назв тварин, рослин, типових для країн, мова якої вивчається;

  • державної символіки;

  • дитячого фольклору (пісні, ігри, лічилки, прислів’я і приказки);

в) уміння:

  • вживати форми мовного етикету;

  • орієнтуватись у правилах ігор однолітків країни, мова якої вивчається;

  • порівнювати звичаї, що лежать в основі святкування свят у країнах, мова якої вивчається, та у своїй країні.

  1. Принцип домінуючої ролі  вправ і завдань підкреслює специфіку оволодіння  іноземною мовою як навчальним предметом відповідно до того, що основним має бути досягнення належного рівня сформованості навичок і вмінь шляхом організації інтенсивної тренувальної діяльності.

Відповідно до комунікативно орієнтованого підходу до навчання іноземних мов пріоритет надається комунікативно спрямованим завданням і вправам, які забезпечують оволодіння мовою як засобом спілкування. Проте це не означає, що у навчальному процесі ігноруються мовні вправи, які сприяють засвоєнню нормативного мовлення у фонетичному, лексичному і граматичному аспектах. Відповідно до чинних умов навчання такі вправи мають бути комунікативно спрямованими, відігравати допоміжну роль і, зазвичай, використовуватись у контексті з комунікативними завданнями і бути підпорядкованими їм.

6. Принцип  взаємопов’язаного навчання видів  мовленнєвої діяльності  враховує спільні психологічні механізми, спирається на використання максимуму відповідних аналізаторів для досягнення належного рівня сформованості навичок і вмінь. 

Отже враховуючи всі зазначені вище принципи виникає необхідність переглянути і вдосконалити методи викладання іноземної мови, форми навчальної діяльності учнів.

Аудіювання

Аудіювання є пріоритетом і конкретизується умінням сприймати і розуміти інформацію. Кроки вчителя по організації слухання - це мовна настанова, зняття труднощів, слухання тексту із завданням. Передбачений спеціальний етап, що в обов’язковому порядку містить роботу над текстами для аудіювання.

Приклади завдань для аудіювання

Прослухай текст і заповни пропуски поданими в рамочці словами.

Snowballs, cold, white, winter, they, day, weather, school, long, tree, short, children.

It is (1)___. In winter the (2)___ is very (3)___. It snows in winter. The days are (4)___ and the nights are (5)___. The streets, the houses and the trees are (6)___. Children play (7)___ and make snowmen. In winter schoolchildren have holidays. They do not go to (8)___. The first of January is the New Year’s Day. For this (9)___ children decorate a New Year (10)___. They decorate it with toys and lamps. (11)___ get presents. All (12)___ like winter holidays.

Listen to the text and fill in the gaps with the given words.

It is spring. It is a good season. It is a warm season. The weather is fine. Sometimes it rains. The forests, the fields and the trees are green. The sky is blue. The sun shines brightly. The birds sing in the trees. People love spring. They go for walks. Children play out in the yard.

                     Green, they, love, spring, is, blue, season, weather, shines.

 

 

It is _____(1). It is a good ____(2). It ___(3) a warm season. The ____(4) is fine. Sometimes it rains. The forests, the fields and the trees are ___(5). The sky is ___(6). The sun ____(7) brightly. The birds sing in the trees. People ___(8) spring. _____(9) go for walks. Children play out in the yard.

Listen to the text and decide whether the sentences are true (+) or false (-).

It is autumn. In autumn it is usually cool. The cold weather begins. The sky is grey. There are clouds in the sky. Cold winds blow. It often rains in autumn. The trees are yellow, red and brown. In autumn there are a lot of fruits. There are a lot of apples, pears, and plums on the trees. Children like fruit. They gather fruit and eat them. Holidays end in autumn. Schoolchildren go to school. A new school year begins.

  1. It is winter.

  2. The cold weather begins.

  3. There are no clouds in the sky.

  4. Cold winds do not blow.

  5. The trees are yellow, red and brown.

  6. In autumn there are a lot of fruits.

  7. There are a lot of apples, pears, and plums on the trees.

  8. Schoolchildren do not go to school.

Говоріння

Говоріння здійснюється у формі монологічного і діалогічного висловлювань, навчання діалогу і монологу відбувається паралельно і взаємозалежно. Навчання діалогічному мовленню може здійснюватися на ситуативній основі. Воно може здійснюватися на основі діалога-зразка. Монологічне мовлення учнів представлене різними рівнями – від елементарного до розгорнутого монологічного висловлювання. Воно може бути репродуктивним (наприклад заучування зразків діалогів), змішаним (підготовленим на основі опор і власного мовного і мовленнєвого досвіду) і продуктивним тобто цілком самостійним.

Приклади завдань для говоріння

Подивись на прогноз погоди міста і склади виступ для репортера.

Example (приклад):

Hi, it is _____ speaking. It is the weather forecast for Sunday. It will be sunny. It will be 25 degrees above zero. Good luck to you. Good bye.

My favourite clothes

My favourite thing to wear is _________(назва одягу).

It is __________ (колір).

It has a picture of _________ on it.

It fits me perfectly and I like it.

When I have free time, I like to …….

read

play

watch

listen

go

  • books

  • poems

  • fairy tales

  • comics

  • newspaper

  • magazine

  • articles

  • ……

 

  • games

  • football

  • badminton

  • tennis

  • computer

  • computer game

  • hide-and-seek

  • with pets

  • with friends

  • with toys

  • ……

  • TV

  • films

  • comedy

  • detective

  • horror

  • cartoons

  • video

  • ……..

*      to music

*      to radio

*      to recorder

   

  1. to cinema

  2. to museum

  3. to theatre

  4. to the park

  5. for a walk

  6. hiking

  7. shopping

  8. ……..

 

My free time

I like …V...ing.

I often  V    ……… .

It is ……(interesting, exciting, great, fun).

I don’t like …V...ing.

It is ……(not interesting, dull, boring, terrible.

Креативне середовище на уроках англійської мови

Розвиток системи освіти в Україні, її вихід на європейський рівень неможливі без підвищення уваги до викладання іноземних мов, володіння однією з яких є неодмінним критерієм інтеграції України в Європейське та світове співтовариство.   

Національна доктрина розвитку освіти України наголошує на важливості опанування іноземної мови як засобу комунікації, що має на меті набуття учнями відповідних навичок і вмінь. Головною метою навчання іноземних мов є розвиток здібностей учнів використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур та народів світу.

Згідно з чинною програмою головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою якої є комунікативні вміння, сформовані на основі мовних знань і навичок.

Основними комунікативними уміннями є:

  • Уміння здійснювати усно мовленнєве спілкування (у монологічній і діалогічній формах);
  • Уміння розуміти зі слуху зміст автентичних текстів;
  • Уміння читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту;
  • Уміння здійснювати спілкування у писемній формі відповідно до поставлених завдань;
  • Уміння адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння мовою іноземною;
  • Уміння використовувати у разі необхідності невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів.

Сучасність вимагає від педагогічної науки й практики вивчення і впровадження нових – «інноваційних» методів навчання і виховання дітей. На сьогоднішній день , основним завданням сучасної школи є розвиток гармонійно цілісної особистості, де у центрі уваги – учень з його обдарованістю, здібностями, потенційними можливостями, а також створення інноваційного простору.

 Інноваційний процес – це комплексна діяльність по створенню, освоєнню, використанню та розповсюдженню нововведень. Для того, щоб викликати інтерес в учнів до вивчення іноземної мови, ми повинні шукати нові, цікаві і результативні форми і методи навчання. Під час навчання потрібно використовувати такі методи, при яких:

• в учнів виникає бажання до творчої, результативної роботи;

• учні стають активними, розкутими, намагаються досягти успіху, при цьому не порушують поведінку у класі.

 Відомо, що однією з основних методичних інновацій є інтерактивні методи навчання. Слово "інтерактив” прийшло до нас із англійської мови "interаct”. "Inter” – це "взаємний”, "act” – діяти. Інтерактивне навчання – це навчання основане на діалогічному мовленні, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня, при цьому вони - рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання і не відчувається домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. В таких умовах, учні швидше привчаються бути демократичними, сміливо спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати обґрунтовані самостійні рішення.

Мета інтерактивного навчання – створити комфортні умови, себто таке «креативне середовище» навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість. На мою думку, мета сучасної школи полягає в тому, щоб виховувати дитину, яка вміє самостійно та творчо працювати і жити.

На допомогу вчителеві можуть прийти уроки-казки, уроки-подорожі, уроки-діалоги, уроки-ділові ігри та використовуватися елементи гри в ході уроку, диференційне навчання, інтегровані завдання, уроки-проекти, уроки з комп'ютерною підтримкою.

На своїх уроках я використовую роботу в парах  або групові форми роботи. В шостому класі провела урок-подорож до Лондону з комп'ютерною підтримкою. Під час вивчення теми «Професії» використовую рольові ігри ( діти обирають собі професію і розповідають про себе, або журналіст бере у них інтерв'ю).

Вдається зацікавити учнів за допомогою використання комп'ютеру.  Проведення уроків з комп’ютерною підтримкою переконує у тому, що він має надзвичайно широкі можливості для вдосконалення навчального процесу.

Дуже вдало використовувати на уроках ігрові форми навчання, особливо в початковій школі. Гра - це світ, в якому живе дитина. Граючи, вони не помічають, як засвоїли новий матеріал. За допомогою ігор молодші школярі  вчаться будувати і конструювати, причому кожний учень має змогу вчитися у своєму стилі. Гра стимулює процес пізнання і навчання дітей. А також привчає їх до сумлінної праці. Отже, я зробила висновок, що гра - це праця. У процесі гри в дітей виробляються навички зосередження, самостійного мислення, розвивається увага, дисципліна. Введення в урок ігор чи ігрових моментів робить навчання цікавішим, створює в дітей бадьорий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу.

На сучасному етапі розвитку педагогічної галузі набуває популярності метод проектів. Метод проектів – це педагогічна технологія, яка містить сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю. Діти активніше виконують домашнє завдання, коли воно має творчий характер; із цікавістю слухають захист проектів своїх однокласників. Такі завдання дають змогу слабким учням покращити свої оцінки.

З певністю, можу стверджувати те, що як з перших уроків вчитель зацікавить учнів до вивчення англійської мови і сприятиме всебічному розвитку дитини , такий і буде його кінцевий результат. І якщо він не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина, назавжди залишиться глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і відкриття чогось нового і невідомого під час уроків англійської мови.

Саме тому початковий етап навчання іноземної мови у сучасному загальноосвітньому навчальному закладі надзвичайно важливий, оскільки в цей період закладаються психолінгвістичні основи іншомовної комунікативної компетенції, необхідні та достатні для подальшого її розвитку й удосконалення. Тут відбувається становлення засад для формування іншомовних фонетичних, лексичних, граматичних та орфографічних навичок, а також умінь в аудіюванні, говорінні, читанні й письмі у межах програмних вимог.

У початковій школі важливо зацікавити учнів вивченням іноземної мови, викликати в них позитивне ставлення до предмета, вмотивовувати необхідність і значущість володіння іноземною мовою як неповторним засобом міжкультурного спілкування. Всі залучені для цього навчальні засоби мають сприяти вихованню в учнів комунікативних потреб у пізнанні інших країн і народів, пошуку друзів не тільки для спілкування, а й для вирішення найтиповіших проблем їхньої життєдіяльності.

Комплексне рішення практичних , освітніх , виховних і розвиваючих завдань навчання можливе лише за умови впливу не тільки на свідомість учнів , а й проникнення в їхню емоційну сферу.

Одним з найбільш ефективних способів впливу на почуття та емоції школярів є музика. Відомий педагог Ян Амос Коменський писав, що той, хто не знає музики, уподібнюється тому, що не знає грамоти. В школах Стародавньої Греції багато текстів розучували співом, а в початковій школі Індії абетку і арифметику вивчають співом і зараз.

Музика і спів можуть надати неоціненну допомогу у вивченні іноземної мови в школі. Сформулюємо методичні переваги пісень у навчанні іноземної мови :

  • пісні як один з видів мовного спілкування є засобом більш міцного засвоєння та розширення лексичного запасу , тому що включають нові слова і вирази. У піснях уже знайома лексика зустрічається в новому контекстуальному оточенні , що допомагає її активізації . У піснях часто зустрічаються імена власні, географічні назви, реалії країни досліджуваної мови, поетичні слова;
  • в піснях краще засвоюються й активізуються граматичні конструкції. У деяких країнах видаються пісні для навчання найбільш поширеним конструкціям. Вони написані в сучасному ритмі, супроводжуються текстом з пояснювальними коментарями, а також завданнями (мета яких - перевірка розуміння й обговорення змісту);
  • пісні сприяють вдосконаленню навичок іншомовної вимови , розвитку музичного слуху . Встановлено, що музичний слух, слухова увага і слуховий контроль знаходяться в тісному взаємозв'язку з розвитком артикуляційного апарату. Розучування і виконання коротких, нескладних по мелодійному малюнку пісень із частими повторами допомагають закріпити правильну артикуляцію і вимову звуків, правила фразового наголосу, особливості ритму і т. д.;
  • пісні сприяють естетичному вихованню учнів, згуртуванню колективу, більш повному розкриттю творчих здібностей кожного. Завдяки музиці на уроці створюється сприятливий психологічний клімат, знижується психологічне навантаження, активізується мовна діяльність, підвищується емоційний тонус, підтримується інтерес до вивчення іноземної мови.

На уроці іноземної мови пісні найчастіше використовуються:

1) для фонетичної зарядки на початковому етапі уроку ;

2) для більш міцного закріплення лексичного та граматичного матеріалу;

3) як стимул для розвитку мовних навичок і вмінь;

4) як свого роду релаксація в середині або в кінці уроку, коли діти втомилися і їм потрібен відпочинок,  що знімає напругу й відновлює їх працездатність.

Виходячи з цього,  виділені наступні основні принципи відбору пісенного матеріалу :

1) принцип автентичності, пов'язаний з критерієм культурологічної цінності і забезпечує розширення лінгвокраїнознавчого кругозору учнів;

2) принцип впливу на емоційну і мотиваційну сферу особистості з урахуванням вікових особливостей та інтересів школярів;

3) принцип методичної цінності для формування базових мовних навичок і вмінь учнів, який забезпечується відповідністю ПМ тематиці мовлення, читання та іншим програмним вимогам навчання на данному етапі.

Щоб вирішити ці питання і врахувати всі наведені принципи, вважаємо доцільним використовувати пісенний матеріал автентичних англомовних підручників, а саме НМК як Get Ready. Саме пісні цього підручника допомагають

*    весело і легко вивчити цифри і рахування до 10,

*    запам'ятати англійську абетку,

*    вивчити літери абетки на фонематичному рівні (звуки),

*    запам'ятати кольори, частини тіла, транспорт і т.д., і т.п.

Для навчання англійської мови корисно використовувати Total Physical Responce - TPR, тобто діти навчаються через зображення мімікою , жестами і рухами того, про що говорять або співають. Для цього ідеально підходять пісні представлені в НМК Get Ready . Пісні , в яких лексика навчається через рухи , наприклад " If you happy " , " Head and shoulders " , допомагають краще освоїти лексику , вивчити команди , відпрацювати будь-яку лексичну тему.

Таким чином , діти можуть зображувати дії , танцювати , повторюючи за вчителем , пізнавати мову і культуру досліджуваної мови без особливих пояснень .